Sök:

Sökresultat:

9264 Uppsatser om Komplementära och alternativa metoder - Sida 1 av 618

Alternativa verktyg, ett nytÀnkande i digital form : En studie om vilka alternativa verktyg och metoder pedagoger anvÀnder i sin undervisning med elever i dyslektiska svÄrigheter samt vad det Àr som kan pÄverka pedagogernas val av alternativa verktyg och

Syftet med vÄrt arbete var att ta reda pÄ vilka alternativa verktyg och metoder pedagoger anvÀnder i sin undervisning med elever i dyslektiska svÄrigheter samt vad det Àr som kan styra pedagogens val av alternativa verktyg och metoder. Vi valde att göra en kvalitativ studie, dÀr vi har intervjuat sju pedagoger. VÄrt resultat av intervjuerna har visat att de mest förekommande alternativa verktygen Àr datorn, scanner, talande tangentbord, talsyntes, avkodningsövningar, Lexia och minneslekar. De metoder som Àr mest förekommande i undervisning med elever i dyslektiska svÄrigheter Àr Rydaholmsmetoden och att arbeta med elevens sjÀlvbild. VÄra intervjuer har Àven visat att det Àr pedagogens kompetens och intresse, specialpedagogens/speciallÀrarens val av alternativa verktyg och metoder samt skolans resurser som styr valet av de alternativa verktyg och metoder som anvÀnds i undervisningen..

IntensivvÄrdssjuksköterskors uppfattningar om komplementÀra och alternativa metoder

Utförandet av komplementÀra och alternativa metoder styrs av svensk lagstiftning. En viss överlappning mellan komplementÀra och alternativa metoder och den etablerade sjukvÄrd finns. NÄgon entydig och helt vedertagen definition pÄ begreppet komplementÀr och alternativ medicin eller metod finns inte. Det finns en begrÀnsad mÀngd forskning om intensivvÄrdssjuksköterskors uppfattning om komplementÀra och alternativa metoder inom intensivvÄrd. Syftet med den hÀr pilotstudien var att kartlÀgga intensivvÄrdssjuksköterskors uppfattningar om komplementÀra och alternativa metoder inom intensivvÄrd.Den metod som anvÀndes var en kvantitativ metod.

Hur reciprocitet och personligt bemötande pÄverkar konsumenten

Syftet med vÄrt arbete var att ta reda pÄ vilka alternativa verktyg och metoder pedagoger anvÀnder i sin undervisning med elever i dyslektiska svÄrigheter samt vad det Àr som kan styra pedagogens val av alternativa verktyg och metoder. Vi valde att göra en kvalitativ studie, dÀr vi har intervjuat sju pedagoger. VÄrt resultat av intervjuerna har visat att de mest förekommande alternativa verktygen Àr datorn, scanner, talande tangentbord, talsyntes, avkodningsövningar, Lexia och minneslekar. De metoder som Àr mest förekommande i undervisning med elever i dyslektiska svÄrigheter Àr Rydaholmsmetoden och att arbeta med elevens sjÀlvbild. VÄra intervjuer har Àven visat att det Àr pedagogens kompetens och intresse, specialpedagogens/speciallÀrarens val av alternativa verktyg och metoder samt skolans resurser som styr valet av de alternativa verktyg och metoder som anvÀnds i undervisningen..

Visuellt stöd i förskolan : hur förskollÀrare anvÀnder sig av alternativa metoder för kommunikation

I denna studie undersöker jag hur förskolepedagoger arbetar med kommunikation inom förskolan med hjÀlp av bland annat bildstöd. Bilden och andra alternativa metoder kan vara ett stort komplement till det talade ordet, inte minst för barn med problematik, Àven om det gynnar alla barn i verksamheten. Vikten av kommunikation och hur den kan underlÀttas redogörs för i detta arbete. Samtal med pedagoger och observationer i en förskoleverksamhet har gett mig en inblick i det dagliga arbetet dÀr visuell tydlighet och struktur stÄr i centrum. Studien visar pÄ de fördelar som finns att vinna med att ge barnen en förutsÀgbar och tydlig miljö att vistas i, men granskar Àven de kritiska aspekter som kan finnas runt detta..

Alternativa verktygs betydelse för en frÀmjande lÀs- och skrivinlÀrning: En kvalitativ studie i grundskolan Är 4-6

Syftet med studien var att belysa hur alternativa verktyg anvÀnds i undervisningen för att frÀmja lÀrandet för elever med lÀs- och skrivsvÄrigheter. För att svara pÄ detta har frÄgestÀllningar formulerats som Àr anpassade efter lÀrar- och elev perspektiv. FrÄgestÀllningarna belyser hur klasslÀrare och specialpedagoger arbetar med elever som har lÀs- och skrivsvÄrigheter, hur elever och lÀrare upplever att de alternativa verktygen pÄverkar undervisningen nÀr det kommer till ökad mÄluppfyllelse, pÄ vilket sÀtt elever anvÀnder de alternativa verktygen som finns tillgÀngliga i undervisningen och slutligen hur de alternativa verktygen implementeras i undervisningen. För att samla in datamaterial har kvalitativa metoder i form av observationer och intervjuer anvÀnts. Resultaten i denna studie visar pÄ att alternativa verktyg underlÀttar och skapar tillgÀnglighet i undervisningen samt motiverar elever till ett fortsatt lÀrande..

Kovariansskattningar vid portföljval - UtvÀrdering av fyra alternativa metoder för att skatta kovariansen

I denna uppsats beskrivs och implementeras tre alternativa metoder för att skatta kovariansen mellan finansiella tillgÄngar. De utvÀrderas sinsemellan och jÀmförs med stickprovskovariansen. UtvÀrderingsmodellen innebÀr simulering av en aktiv portföljförvaltare i en verklighetstrogen miljö. DÄ kovariansen mellan finansiella tillgÄngar berÀknas med stickprovsskattning blir skattningsfelet stort. Detta fel, eller brus, försÀmrar portföljförvaltares resultat och alternativa metoder eftersöks.

Tunneldrivning i tÀtort: Alternativa utföranden

Omfattande ombyggnad- och nybyggnadsarbeten utförs just nu i Stockholm för att tillgodose morgondagens behov av kollektivtrafik. Tunnelbyggande i tÀtort stÀller stora krav pÄ planering och utförande dÄ arbetet ska utföras sÀkert och effektivt samtidigt som pÄverkan pÄ omgivningen ska minimeras. Idag anvÀnds frÀmst konventionell tunneldrivningsmetod i form av borrning och sprÀngning för tunneldrivning. Metoden anses vara bÄde kostnads- och tidseffektiv samtidigt som utförandet till stor del Àr anpassningsbart. Trots detta begrÀnsas metoden av dess höga pÄverkan pÄ omgivningen.

Alternativa verktyg frÀmjar lÀrandemöjligheter för elever i lÀs- och skrivsvÄrigheter - sett ur pedagogers perspektiv

Syftet med denna studie Àr att fÄ fördjupad förstÄelse av nÄgra pedagogers erfarenheter av och instÀllningar till alternativa verktyg, nÀr elever Àr i lÀs- och skrivsvÄrigheter med frÄgestÀllningarna: Vilken instÀllning har pedagoger till alternativa verktyg? Hur beskriver pedagoger att alternativa verktyg anvÀnds nÀr elever Àr i lÀs- och skrivsvÄrigheter? PÄ vilket sÀtt kan alternativa verktyg frÀmja lÀrandemöjligheter nÀr det gÀller elever i lÀs- och skrivsvÄrigheter sett ur pedagogers perspektiv? Vilka utmaningar finns, enligt pedagoger, i anvÀndningen av alternativa verktyg? .

Alternativa metoder : Att lÀra sig naturvetenskapliga Àmnen pÄ icke-traditionella sÀtt

I dagens samhÀlle Àr det nÀstan nödvÀndigt med kunskaper inom naturvetenskap, matematik och teknik för att kunna hÀnga med i samhÀllslivet. Det krÀvs kunskaper för att kunna delta i samhÀllsbeslut som handlar om forskning, hÀlsa, miljö, teknik och miljö och mÄnga yrken krÀver att man har djupa kunskaper om naturvetenskap.  Samtidigt kommer allt fler rapporter om att intresset för dessa Àmnen minskar hos barn och ungdomar. Det blir ett glapp mellan vad samhÀllet krÀver och vad skolan utbildar för.Syftet med den hÀr undersökningen Àr att undersöka olika alternativa metoder som lÀrare kan anvÀnda vid undervisning av naturvetenskapliga Àmnen för att skapa ett ökat intresse för dessa Àmnen. Undersökningen utfördes genom kvalitativa djupintervjuer med tvÄ erfarna pedagoger som undervisat inom dessa Àmnen pÄ grundskola och gymnasium. Resultatet visar att de tvÄ lÀrarna blandar mÄnga olika modeller att de anpassar dem efter vilken klass eller grupp de jobbar med. Viktigt för dem Àr att sjÀlva kÀnna nyfikenhet och inspiration för det de gör för dÄ kan de förmedla det engagemanget till sina elever .

Alternativa verktyg i lÀs-och skrivundervisning : En studie av lÀrares strategier och upplevelse av alternativa verktyg

Studiens syfte Àr att fördjupa och vidga förstÄelsen för lÀrarens upplevelse av alternativa verktyg. FÄ syn pÄ deras didaktiska strategier kring anvÀndning av alternativa verktyg och hur det pÄverkar elevers lÀs- och skrivundervisning, nÀr det gÀller flickor och pojkars lust, motivation och interaktion. Vi har anvÀnt oss av en kvalitativ metod och Àr till viss del Àr inspirerade av fenomenologin. LÀrarens upplevelse stÄr i centrum för studien. Vi genomförde sju halvstrukturerade intervjuer och tio observationer för att samla in data.

HjÀlp! Vem tog min GPS? : Studie av redundanta metoder i integrerade positioneringssystem

Möjligheten att bestÀmma sin position med ett par meters noggrannhet varhelst pÄ jordklotetman befinner sig har med tillgÄngen till GPS blivit möjligt för alla som investerar i en GPSmottagare,sÄledes Àven Försvarsmakten. GPS har dock begrÀnsningar som gör att tillgÄngentill tjÀnsten kan blockeras med enkla medel av sÄvÀl systemets Àgare som andra. I Försvarsmaktenfinns det anvisningar inför anskaffandet av satellitpositioneringssystem som gör gÀllandeatt detta endast skall utgöra ett komplement till andra redundanta metoder. För militÀraÀndamÄl har GPS ofta integrerats tillsammans med tröghetsnavigering dÀr de bÄda metodernakompletterar varandra. Utan tillgÄng till GPS kommer positionsfelet i ett sÄdant system efteren kortare tid vÀxa sig stort.

Elevers upplevelser av alternativa prov

Detta Àr en avhandling om hur elever i en Ärskurs sex fÄr en större erfarenhet av alternativa prov i jÀmförelse med traditionella prov i avseende pÄ deras lÀrande. De fick tre olika prov varav ett var ett traditionellt skriftligt prov, som frÀmst testade deras minneskunskap. De andra tvÄ proven var alternativa prov. Eleverna fick sedan besvara en del frÄgor om hur de upplevde dessa tvÄ olika former av prov. Resultatet var blandat, en del elever föredrog det alternativa provet, en del inte.

Alternativa marknadsplatser - har de spelat ut sin roll?

Under slutet av 90-talet vÀxte flertalet alternativa marknadsplatser fram som följd av den ökade noteringsvilja som skapades i IT-boomens spÄr. Behovet och kvaliteten pÄ dessa marknadsplatser har ifrÄgasatts under senare Är och intresset för noteringar har minskat till nÀstan noll. Marknadsplatserna sjÀlva anser att de Àr ett viktigt komplement till de stora börserna. Genom sina lÀgre noteringskrav och kostnader ger de tillvÀxtbolag en möjlighet att uppbringa nytt kapital, som de annars hade saknat. Om det dessutom kan pÄvisas att de alternativa marknadsplatserna inte Àr korrelerade med de stora marknadsplatserna kan de vara befogade ur en investerares synvinkel, genom att de skapar diversifieringsmöjligheter.

Programmet Hör-1, ett komplement inom audiologisk rehabilitering? : En pilotstudie

Syftet med denna studie var att kartlÀgga alternativa behandlingsmetoder för behandling av tidiga klimakteriebesvÀr, kring menopaus. Studien genomfördes som en litteraturstudie med beskrivande design, dÀr tjugo vetenskapliga artiklar granskades. Resultatet visar fem alternativa behandlingsmetoder: akupunktur, yoga, fysisk aktivitet, naturlÀkemedel och fytoöstrogener. BÄde akupunktur och yoga gav en signifikant förbÀttring vad det gÀller vÀrmevallningar, nattliga svettningar, sömnkvalitet och livskvalitet. Med ökad fysisk aktivitet upplevde kvinnorna fÀrre fysiska och psykiska besvÀr kopplade till klimakteriet och förbÀttring av allmÀnna vÀlbefinnandet, ingen skillnad sÄgs vad det gÀller vasomotorbesvÀr.

?Jag har alltid trott att det finns nÄgot men inte hittat nÄgot? : Att leva alternativa diskurser

Uppsatsen handlar om tre informanter som intervjuats angÄende sin syn pÄ alternativa behandlingar och alternativa diskurser i kontrast till dominerande diskurser inom medicin och samhÀlle. Viktiga avsnitt rör till exempel sÄdant som vad Àr healing, hur kan en behandling gÄ till, grundlÀggande synsÀtt i alternativa diskurser och hur man ser pÄ sjukdom..

1 NĂ€sta sida ->